From 1 - 10 / 297
  • Categories  

    Het KNMI heeft een uitgebreid netwerk van seismometers om de seismiciteit in en rondom Nederland en Caribisch Nederland te meten.Het netwerk bestaat uit geophones in de boorgaten (tot 300m diepte), versnellingsmeters en 'broadband' seismometers.

  • Categories  

    Het KNMI heeft een uitgebreid netwerk van seismometers om de seismiciteit in en rondom Nederland en Caribisch Nederland te meten.Het netwerk bestaat uit geophones in de boorgaten (tot 300m diepte), versnellingsmeters en 'broadband' seismometers.

  • Categories  

    Het Landelijk Meetnet Grondwaterkwaliteit (LMG) is opgebouwd tussen 1979 en 1984 en bestaat uit ongeveer 350 meetlocaties die zijn verspreid over heel Nederland. Er wordt bemonsterd in permanente putten die speciaal voor monitoringsdoeleinden zijn aangelegd. Deze waarnemingsputten zijn net buiten de velden aangelegd om eenvoudig te kunnen bemonsteren en de werkzaamheden in het veld niet te hinderen. De locaties zijn geselecteerd op basis van grondsoort, het landgebruik en de hydrologische toestand. Op elke locatie worden grondwatermonsters genomen op diepten van 5-15 m (ondiepe filters) en 15-30 m onder het maaiveld (diepe filters). Op zandgrond worden uit ondiepe waarnemingsputten elk jaar monsters genomen, terwijl er op de andere grondsoorten (klei en veen) elke twee jaar monsters worden genomen uit ondiepe putten. Uit diepe putten wordt elke vier jaar een monster genomen, evenals uit ondiepe filters op meetpunten met mariene invloeden. De putten die niet elk jaar worden bemonsterd, worden in geïnterpoleerd voor de afwezige jaren.

  • Categories  

    Grondwateronderzoek, Locatie waar de grondwaterstand en/of samenstelling wordt gemeten. Dit zijn grondwaterputten waarin zich een of meer buizen bevinden. Een buis bevat een of meer geperforeerde delen die samen het filter vormen. De grondwaterstand of samenstelling wordt in buizen gemeten en wordt geacht representatief te zijn voor de diepte waarop het filter zich bevindt.Grondwaterputten moeten aan de volgende voorwaarden voldoen: de put ligt in Nederland; er zijn grondwaterstanden en/of samenstellingen beschikbaar waarop geen embargo rust. Informatie t.b.v. bestellingen via DinoLoket

  • Categories  

    Vervoersnetwerken - wegen bevat het netwerk en de physical objects die verbonden zijn aan transport over wegen. Er wordt op toe gezien dat de features van het netwerk geschikt zijn en dat de koppeling tussen de netwerken met wegen, spoorwegen en luchtvaart zijn gerealiseerd, i.e. multi-modale knooppunten, in het bijzonder lokaal. Dit om te voorzien in de behoeften van intelligente transportsystemen zoals location based services (LBS) en telematica. Het transport netwerk zal ook de referenties naar verkeersstromen bevatten om navigatie diensten mogelijk te maken.

  • Categories  

    Dit is de dataset ten behoeve van gegevensverstrekking door INSPIRE voor het thema 'Menselijke gezondheid en veiligheid'. Deze dataset is gebaseerd op gegevens afkomstig uit BRO-VPTP (Van Peilbuis tot Portal, release 2), hierin zijn relevante grondwaterkwaliteitsdata uit een deel van het KRW monitoringprogramma (te weten: de subset Kwaliteit Regionaal) opgenomen (KRW=Kaderrichtlijn Water). In de dataset 'Grondwatersamenstellinggegevens Kaderrichtlijn Water meetronde 2012 onder INSPIRE' is weer een selectie van de gegevensverzameling in BRO-VPTP opgenomen. Metingen t.b.v. de KRW worden uitgevoerd in meetpunten die zijn vastgelegd in provinciale KRW-meetnetten. Per parameter wordt in het monitoringsprogramma vastgelegd met welke frequentie een parameter wordt bepaald. Een verzameling meetresultaten uit 1 jaar vormt een meetronde in BRO-VPTP. De dataset 'Grondwatersamenstellinggegevens Kaderrichtlijn Water meetronde 2012 onder INSPIRE' bestaat uit grondwaterkwaliteitgegevens uit de meetronde 2012. Het bevat de metingen van in het laboratorium gemeten parameters uit het monitoringsprogramma gebaseerd op de KRW. De metingen zijn door bronhouders beoordeeld volgens het (RIVM-)protocol om te bepalen of een meting als representatief mag worden beschouwd voor de KRW-rapportage. De benaming van gemeten parameters is overgenomen uit BRO-VPTP. Parameternamen in BRO-VPTP zijn gebaseerd op de 'Aquo parameterlijst Grondwaterkwaliteit'. Iedere gemeten parameter is voorzien van de gemeten waarde (inclusief eenheid), de dag waarop het grondwater is bemonsterd en de locatie van het meetpunt. De geanalyseerde monsters zijn genomen uit het eerste watervoerend pakket (ondiep) uit een put of een bron in een meetnet. Rapportage monitoring grondwaterkwaliteit onder de KRW.

  • TPG INSPIRE dowload service voor Nutsdiensten en overheidsdiensten gebaseerd op template NL profiel op ISO 19119 v1.2.1

  • Categories  

    In het kort (zoals het nu op de atlas leefomgeving staat bij de huidige kaarten) Op de kaart ziet u hoe hoog de geluidbelasting door het treinverkeer is op de door u gekozen locatie. De geluidbelasting wordt uitgedrukt in Lden (Lday-evening-night), de maat voor de gemiddelde geluidsbelasting over een etmaal. De geluidbelasting 's avonds en 's nachts wordt hierbij veel zwaarder meegerekend dan die van overdag, omdat het geluid dan hinderlijker is. Lawaai in onze woonomgeving leidt vooral tot hinder en slaapverstoring. De kaart is gemaakt voor de situatie in 2016. Wat doet de overheid De overheid wil de geluidhinder van het treinverkeer verminderen met een aantal gerichte maatregelen zoals het stimuleren van stillere goederentreinen, geluidsarmere rails, het plaatsen van geluidsschermen en het isoleren van woningen. Er zijn diverse normen gesteld om de burger te beschermen tegen teveel geluid. Het gaat dan over voorkeursgrenswaarden en maximaal toelaatbare waarden. Over de kaart De kaart en de gegevens zijn afkomstig en eigendom van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. De geluidkaart is gemaakt in het kader van de EU geluidkartering en bevat geluidcontouren variërend tussen 50 en 75 dB in klassen van 5 db. Op basis van de EU-regelgeving zal de volgende geluidkartering gaan over het jaar 2021 en waarschijnlijk in 2022 klaar zijn en online verschijnen. Het verschil tussen berekenen en meten Voor de kaart zijn geluidberekeningen in plaats van metingen gebruikt. Geluidmetingen geven informatie over de situatie direct rond het meetpunt. Metingen worden sterk beïnvloed door bronnen in de directe omgeving. Als dicht bij het meetpunt een ventilator bromt of het waait hard, worden deze geluiden gemeten en zijn ze niet te onderscheiden van het geluid van het spoor. Het is dan ook lastig om de locatie van een meetpunt zo representatief mogelijk te kiezen. Met modelberekeningen kan informatie verkregen worden over de geluidbelastingen in een veel groter gebied. Met enkele gerichte metingen wordt dan gecontroleerd of de modelberekeningen kloppen. Alle kaartgegevens We hebben alle gegevens over de kaart, zoals voor welk gebied de kaart is gemaakt en van wie de kaart is, voor u verzameld. Deze zogenoemde metadata vindt u hieronder.

  • Categories  

    Deze webservice toont de emissies en afvalstromen vanuit de belangrijkste industriële faciliteiten in Nederland zoals deze met het elektronisch Milieujaarverslag worden verzameld in het kader van de Europese E-PRTR verplichting door RIVM aan de Europese Unie worden gerapporteerd. Het bevoegd gezag (provincie, gemeente, waterschap, omgevingsdienst etc.) van het bedrijf heeft vooraf de emissies en afvalstromen gevalideerd. Deze dataset betreft emissies naar de lucht en naar het oppervlaktewater. In beide gevallen gaat het om jaarvrachten.

  • Categories  

    Verspreiding en verspreidingsgebied van habitattypen in habitatrichtlijngebieden voor de periode 2007-2012