From 1 - 10 / 269
  • Dit bestand geeft de ligging van de aardkundige monumenten weer.

  • Dit bestand bevat regionale bedrijventerreinen zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. We willen dat bedrijven uit de hogere milieucategorieën en/of met een aanzienlijk ruimtebeslag zich vestigen op regionale bedrijventerreinen. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende ruimte aanwezig is en blijft voor de vestiging van bedrijven uit de hogere milieucategorieën. Voor dit type bedrijven is voorlopig voldoende ruimte op bestaande regionale bedrijventerreinen. De bedrijven die de grootste milieuhinder met zich mee brengen, willen we steeds meer concentreren op een beperkt aantal van deze regionale bedrijventerreinen.

  • Categories  

    In het kort (zoals het nu op de atlas leefomgeving staat bij de huidige kaarten) Op de kaart ziet u hoe hoog de geluidbelasting door het treinverkeer is op de door u gekozen locatie. De geluidbelasting wordt uitgedrukt in Lden (Lday-evening-night), de maat voor de gemiddelde geluidsbelasting over een etmaal. De geluidbelasting 's avonds en 's nachts wordt hierbij veel zwaarder meegerekend dan die van overdag, omdat het geluid dan hinderlijker is. Lawaai in onze woonomgeving leidt vooral tot hinder en slaapverstoring. De kaart is gemaakt voor de situatie in 2016. Wat doet de overheid De overheid wil de geluidhinder van het treinverkeer verminderen met een aantal gerichte maatregelen zoals het stimuleren van stillere goederentreinen, geluidsarmere rails, het plaatsen van geluidsschermen en het isoleren van woningen. Er zijn diverse normen gesteld om de burger te beschermen tegen teveel geluid. Het gaat dan over voorkeursgrenswaarden en maximaal toelaatbare waarden. Over de kaart De kaart en de gegevens zijn afkomstig en eigendom van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. De geluidkaart is gemaakt in het kader van de EU geluidkartering en bevat geluidcontouren variërend tussen 50 en 75 dB in klassen van 5 db. Op basis van de EU-regelgeving zal de volgende geluidkartering gaan over het jaar 2021 en waarschijnlijk in 2022 klaar zijn en online verschijnen. Het verschil tussen berekenen en meten Voor de kaart zijn geluidberekeningen in plaats van metingen gebruikt. Geluidmetingen geven informatie over de situatie direct rond het meetpunt. Metingen worden sterk beïnvloed door bronnen in de directe omgeving. Als dicht bij het meetpunt een ventilator bromt of het waait hard, worden deze geluiden gemeten en zijn ze niet te onderscheiden van het geluid van het spoor. Het is dan ook lastig om de locatie van een meetpunt zo representatief mogelijk te kiezen. Met modelberekeningen kan informatie verkregen worden over de geluidbelastingen in een veel groter gebied. Met enkele gerichte metingen wordt dan gecontroleerd of de modelberekeningen kloppen. Alle kaartgegevens We hebben alle gegevens over de kaart, zoals voor welk gebied de kaart is gemaakt en van wie de kaart is, voor u verzameld. Deze zogenoemde metadata vindt u hieronder.

  • In het Beleidsmeetnet Verdroging (BMV) worden grond- en oppervlaktewaterstanden en grond- en oppervlaktewaterkwaliteit gemeten op vaste locaties in 33 verdroogde natuurgebieden in Noord-Brabant. Dit gebeurt in samenwerking met de Brabantse waterschappen en terrein beherende instanties.

  • Dit bestand bevat drinkwaterwingebieden zoals vastgesteld in de Omgevingsverordening provincie Groningen 2016. In deze Omgevingsverordening hebben wij regels opgenomen ter bescherming van deze gebieden. In waterwingebieden zijn in principe alleen activiteiten toegestaan, die direct of indirect samenhangen met de drinkwaterproductie. Activiteiten, die schadelijk kunnen zijn voor de grondwaterwinning zijn hier verboden, zoals het gebruik van mest en bestrijdingsmiddelen, het diep graven of boren en het lozen van schadelijke stoffen op of in de bodem.

  • Een zoekgebied nieuwe natuur van 7.300 hectare, voor 5.300 hectare nog te realiseren nieuwe natuur. Het actualisatieplan is door Provinciale Staten op 13 december 2017 vastgesteld.

  • ** Historische data, actuele data is beschikbaar in Gisib ** Dit is het laatste bomen kwaliteit bestand voor de overgang naar de BOR. Per wijk gecontroleerde boomkwaliteit in Zaanstad. Controle vindt per wijk plaats en wel gemiddeld één keer per 4 jaar. De opbouw van de kaart is in 2011 begonnen, daarom zijn nog niet alle wijken van Zaanstad geïnventariseerd.

  • Een onderzoek om in zicht te krijgen in de snelheden van het gemotoriseerde verkeer, uitgedrukt in een gemiddelde snelheid en een V85-percentiel snelheid.

  • Het beleid binnen het Nationaal Landschap is er op gericht om de stad-land relaties te versterken en binnen het zgn. beschermingsgebied de landschappelijke kernkwaliteiten te behouden, te beheren, te ontwikkelen en te beleven en te werken vanuit 10 kernwaarden uit POL2014. Het Nationaal Landschap is gelegen binnen de (Euregionale) metropool Luik-Eupen-Aken-Parkstad-Sittard-Genk-Hasselt-Maastricht als onderdeel van het grensoverschrijdende Drielandenpark. Het is een uitloopgebied van de steden waarvan de “quality of life” belangrijk is voor het Zuid-Limburgse leef- en vestigingsklimaat. Het gebied kent een hoge dichtheid aan cultuurhistorisch erfgoed waaronder veel monumenten. Het unieke landschap draagt in belangrijke mate bij aan het vestigingsklimaat en de woon- en leefkwaliteit van de regio.

  • De provincie Fryslân heeft geluidskaarten laten opstellen. Met behulp van geavanceerde rekenmodellen is de geluidsbelasting inzichtelijk gemaakt voor woningen, gebouwen met een onderwijs of gezondheidsfunctie en stiltegebieden. Cijfermatig is een onderscheid gemaakt tussen de wegen die verplicht moeten worden onderzocht (provinciale wegen met 3 miljoen of meer voertuigpassages) en alle provinciale wegen. Het onderhavige bestand betreft de geluidscontouren-etmaal.