Gezondheidskaart GES Geluid provinciale wegen Lden 2013
Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan geluid van wegverkeer vanwege de provinciale wegen in Noord-Brabant. en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende geluidcontouren Lden zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: 55-60 dB = GES 4 (matig); 60-65 dB = GES 5 (zeer matig); 65-70 dB = GES 6 (onvoldoende); 70-75 dB = GES 7 (ruim onvoldoende); >= 75 dB = GES 8 (zeer onvoldoende).
De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s.
De geluidcontouren weerspiegelen de situatie voor het peiljaar 2011. Naast de wegen die geheel of gedeeltelijk voldoen aan de criteria van de 2e tranche van de EU-richtlijn omgevingslawaai, zijn ook de overige provinciale wegen opgenomen.
De geluidbelasting is voor afzonderlijke wegen berekend. De gecombineerde geluidbelasting van meerdere wegen (provinciale wegen en rijkswegen en provinciale wegen onderling) of van wegverkeer, railverkeer, vliegverkeer en/of bedrijven is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.
Simple
Basis
- Unique resource identifier
-
25590255-1763-4c30-9876-93c27b49578a
- Status
- Completed
-
Interprovinciale thesaurus
-
-
GELUIDSZONES
-
PROVINCIALE WEGEN
-
WEGVERKEER
-
VOLKSGEZONDHEID
-
GELUIDHINDER
-
- Date (Creation)
- 2014-04-11
- Date (Publication)
- 2016-03-31
- Statement
-
GES-contouren zijn gebaseerd op geluidcontouren van provinciale wegen. Deze geluidcontouren zijn berekend met milieuapplicaties GeoMilieu v2.02 en GeoMilieu Analyst v1.10) van DGMR Raadgevende ingenieurs. De invoergegevens zijn afkomstig uit de eigen organisatie (o.a. wegen- en geoinformatie).
Hierbij is geluidbelasting van afzonderlijke wegen berekend. De gecombineerde geluidbelasting van meerdere wegen (provinciale wegen en rijkswegen en provinciale wegen onderling) of van wegverkeer, railverkeer, vliegverkeer en/of bedrijven is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.
- Use limitation
-
Dit bestand mag extern gepubliceerd worden
- Use limitation
-
Geen gebruiksbeperking
Legal constraints
- Access constraints
- Other restrictions
- Use constraints
- Other restrictions
- Other constraints
-
geen beperkingen
spatial
- Denominator
- 10000