From 1 - 10 / 168
  • Een natuurvriendelijke oever is een oever die zo is ingericht dat er naast de waterkerende functie ook rekening is gehouden met de ecologische en landschappelijke functie. Een belangrijk kenmerk is de natuurlijke overgang van nat naar droog: meestal hebben natuurvriendelijke oevers flauwe taluds waarbij een duidelijke begroeiing waarneembaar is. In de afgelopen twintig jaar zijn er landelijk honderden kilometers natuurvriendelijke oevers aangelegd. In de komende jaren komen daar nog eens vele kilometers bij. De Kaderrichtlijn Water heeft een enorme impuls gegeven aan de aanleg van natuurvriendelijke oevers, en doet dat nog steeds. Het wordt beschouwd als effectieve maatregel om het ecologisch functioneren van wateren te verbeteren. Andere motieven voor de aanleg zijn verbetering van de waterkwaliteit, verdediging van de oever en landschappelijke versterking. In deze kaart staan de opgeleverde natuurvriendelijke oevers langs de A-watergangen binnen het beheergebied van waterschap Rivierenland.

  • Dit bestand bevat de kustverdedigingsgebieden zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Het Werelderfgoed Waddenzee ligt achter de dijk: de potenties die het onmiskenbaar heeft kunnen beter worden benut. Dat vraagt om een andere manier van kijken: de dijk niet als scheidslijn zien, maar als onderdeel van een brede overgangszone tussen land en wad, als aanjager voor de beleving en (op bescheiden schaal) vermarkten van het werelderfgoed. Er zijn goede mogelijkheden om natuur, landbouw en recreatie te koppelen aan dijkversterkingsprojecten. Wij hebben hiervoor in de Omgevingsverordening een waterkeringszone ruimtelijk vastgelegd.

  • Dit bestand bevat de regionale luchthaven Groningen Airport Eelde zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Wij faciliteren Groningen Airport Eelde onder meer door het vaststellen van de strategie, goedkeuring van majeure investeringsbeslissingen, lobbyen en daar waar nodig financiering van projecten.

  • Punt bestand van geluidemissie verkeerslawaai met CPX-meetmethode

  • Dit bestand bevat stiltegebieden zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Stilte is een kernkarakteristiek van onze provincie. We hebben drie stiltegebieden aangewezen: het Lauwersmeer, de Waddenzee en delen van de oever van het Schildmeer. Daarnaast hebben we twee aandachtsgebieden voor stilte en duisternis aangewezen, waar we extra stimuleringsmaatregelen treffen. Deze aandachtsgebieden liggen in de gemeente Vlagtwedde (met name in Westerwolde) en in de gemeente Winsum ten westen van de provinciale weg Groningen-Winsum.

  • Dit bestand bevat provinciale vaarwegen zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Net als voor onze wegen, dient zich ook voor onze vaarwegen een instandhoudings- en vervangingsopgave aan. Het Meerjarenprogramma beheer en onderhoud voorziet alleen in het zogeheten 'reguliere beheer en onderhoud', maar biedt geen ruimte voor grootschalig baggerwerk of vervangingsopgaven (bijvoorbeeld bruggen/sluizen) voor de vaarweginfrastructuur. In de 'Nota Beheer provinciale vaarwegen 2011-2020' staan onze streefbeelden en knelpunten voor onze vaarwegen. Wij realiseren de streefbeelden binnen onze financiële mogelijkheden gefaseerd, door bij nieuwbouw of vervanging de bijbehorende functie-eisen toe te passen, afgewogen tegen andere maatschappelijke belangen. Dit betreft met name de doorvaarthoogte en -breedte van bruggen. Wij hanteren hierbij de 'Richtlijnen vaarwegen' als vertrekpunt.

  • Op de kaart ziet u welk percentage van de bevolking dat ernstig gehinderd is door geluid van zijn of haar buren.

  • De provincie bepaalt in het natuurbeheerplan in welke gebieden subsidie kan worden verkregen voor het geschikt maken van grond voor (agrarisch) natuurbeheer of voor het verder ontwikkelen en verhogen van de kwaliteit van (particulier) natuurbeheer. Subsidie wordt alleen verkregen voor het beheer- of landschapstype dat op de ambitiekaart van het natuurbeheerplan is vastgesteld.

  • Op deze gezondheidskaart is te zien waar het geluid afkomstig van de geluidgezoneerde industrieterreinen (situatie 2009) de leefomgevingskwaliteit en dus de gezondheid nadelig kan beïnvloeden. Deze kaart laat de situatie per etmaal (24 uur) zien. De hoeveelheid geluid veroorzaakt door de industrie is op de geluidkaart weergegeven in verschillende zones. Dit zijn de berekende 50dB en 55dB geluidcontouren van de gemiddelde geluidsbelasting per etmaal (Letm). De kaart laat alleen de gezondheidssituatie zien ter plaatse van de geluidszone rond industrieterreinen die op grond van Wet geluidhinder gezoneerd zijn. Als een woning niet binnen een zone valt, is het geluid van het geluidgezoneerde industrieterrein bij die woning minder dan 50 decibel gemiddeld over de hele dag. Berekende geluidcontouren Letm zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: 50-55 dB(A) = GES-score 3 (vrij matig); 55 dB(A) en hoger = GES-score 5 (zeer matig). De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score van 0 t/m 8 aan de milieugezondheidskwaliteit. Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s. De geluidbelasting is voor afzonderlijke bedrijven berekend. De gecombineerde geluidbelasting van meerdere bedrijven of van wegverkeer, railverkeer en/of vliegverkeer is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Dit bestand bevat esgehuchten zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. In onze provincie liggen veel karakteristieke nederzettingen waarvan de ruimtelijke structuur nauw verbonden is met het omliggende landschap. Wij beschermen deze waarden en hebben regels opgenomen in de Omgevingsverordening.