From 1 - 10 / 46
  • Bestand met locaties van veenwinning en petgaten. Op de kaart zijn alle petgaten die er, voor zover ons bekend, zijn geweest aangegeven. Een groot deel ervan is later drooggemalen of gedempt en de resterende complexen (o.a. Alde Feanen, Deelen, Rottige Meenthe) hebben thans meestal een functie als natuurgebied.

  • Nederland is het enige land met een speciale dienst voor de waterstaatskartografie. Dit komt door de unieke structuur van het Nederlandse landschap. Het feit dat circa de helft van ons land beneden de zeespiegel ligt vraagt speciale beheersmaatregelen. De waterstaatskartografie draagt hiertoe bij met kaarten die een inventarisatie geven van de waterstaatkundige infrastructuur van het land. Vanaf circa 1850 begon men met een systematische kartering van Nederland. De eerste editie van de Waterstaatskaart van Nederland 1:50.000 verscheen vanaf 1865 (Ormeling & Kraak, 1993, p.229). Er zijn in principe vijf edities verschenen van de waterstaatskaart. Het aantal edities verschilt echter nogal per kaartblad. Van sommige kaartbladen zijn maar vier edities verschenen, van andere kaartbladen zes of zelfs zeven. Bovendien komt het voor dat er van bepaalde kaartbladen al drie edities waren, terwijl van andere kaartbladen de tweede editie nog uit moest komen. Ook is de bladindeling, op basis van de Topografische Dienst, meerdere malen gewijzigd. Bij de beschrijving van de vijf edities is het afzonderlijke kaartblad het uitgangspunt geweest. Dat houdt in dat kaarten uit hetzelfde jaar in verschillende edities voor kunnen komen.

  • Deze dataset bevat de hectopunten van de wegen uit het Nationaal Wegen Bestand (NWB) op peildatum 01-01-2002. Het NWB Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). Het NWB Wegen bestand wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Dit lijnenbestand bevat beeklopen, sprengen en andere watervoerende elementen. De naam van het object wordt genoemd en de ligging ervan. De informatie is in het veld ingewonnen ten behoeve van een historisch onderzoek door "Stichting tot behoud van de Veluwse Sprengen en Beken" in samenwerking met de Provincie Gelderland.

  • Historisch bestand met locaties waar in de geschiedenis kleiwinning heeft plaatsgevonden. De voor de kleiwinning geschikte gebieden werden perceelsgewijs afgeticheld (gemiddeld zo'n 60 centimeter) en daarmee werd hun maaiveld sterk verlaagd, waardoor ze goed herkenbaar in het landschap liggen, tussen de niet afgegraven hoger gelegen percelen. Meerdere honderden hectares kleiland moeten aldus in de loop der eeuwen zijn afgegraven. De kleiwinning langs de (voormalige) zeedijken houdt verband met uiteenlopende fasen van dijkaanleg en -verzwaring, waarvoor de benodigde klei zoveel mogelijk in de onmiddellijke omgeving werd gestoken. Een aantal van deze 'dyks-delten' of dijkputten is thans als natuurgebied in beheer.

  • Dit kaartbeeld laat een globaal beeld zien van de geschatte gemiddelde (stikstof)belasting in het oppervlaktewater (situatie periode 2030 - 2040) bij voortzetting van het mestbeleid (op basis van MINAS verliesnormen; situatie eind jaren negentig) en de huidige hydrologische situatie. Norm oppervlaktewater: 2,2 mg N/l dit is het Maximaal Toelaatbare Risico: MTR

  • Deze dataset bevat alle wegvakken uit het Nationaal Wegen bestand (NWB)op peildatum 01-01-2002. Het NWB Wegen bestand is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). Het NWB Wegen bestand wordt maandelijks geactualiseerd. Per 1 juli 2020 zijn de Woonplaatsnamen en Gemeentenamen in het NWB BAG Compliant. Dit houdt in dat de schrijfwijze van de namen volgens de officiele spelling geschreven zijn. De Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) is in 2009 ingevoerd en overheidsinstanties hebben een gebruikersplicht om deze registratie te gebruiken bij het uitvoeren van hun taak. Zo ook het NWB. Het NWB gebruikte tot nu toe de NEN schrijfwijze voor woonplaatsen en gemeentenamen. Hierbij werden de namen uniek gemaakt en woonplaatsen werden in hoofdletters geschreven. In de BAG kan het voorkomen dat een woonplaatsnaam met dezelfde spelling in verschillende gemeenten voorkomt. Deze structuur is overgenomen in het NWB en is daarmee hetzelfde als de BAG. Om aan deze aanpassing te wennen is er voor de BAG schrijfwijze een nieuwe kolom toegevoegd aan het NWB (kolom WPSNAAM). De woonplaatsnaam volgens de oude spelling, blijft de kolom WPSNAAMNEN en is verplaatst naar de laatste kolom. Uiteindelijk zal deze laatste kolom (WPSNAAMNEN) verdwijnen, de vervaldatum wordt nader bepaald. Wij adviseren u daarom om de kolom WPSNAAM vanaf 1-7-2020 te gaan gebruiken. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Bestand met kruinige percelen. Evenals de terpen behoren de kruinige percelen tot het zogeheten 'man-made' reliëf, dat door de mens is opgeworpen. Van oorsprong zijn het akkers die vanaf de randen van de percelen bolrond rondom en naar het midden van de akker zijn geploegd. Het doel was de afwatering te verbeteren en zowel de slempgevoeligheid van de akker als de eventuele verstuiving van de bodem tegen te gaan. Kruinige percelen komen voor op lichte of zavelige kleigronden. Daarmee beperkt deze categorie zich tot de kwelderwallen langs de kust, de voormalige zeeboezems en de hogere delen van de aanwasvlakten.

  • De waarden per gridcel geven de Gemiddeld Laagste Grondwaterstand aan in cm onder het maaiveld.

  • Bestand met historische jaagpaden en trekwegen. Deze wegen zijn oorspronkelijk bedoeld om binnenschepen voort te trekken. In het begin door mankracht, later door trekdieren. Het stelsel van kanalen en gekanaliseerde waterwegen met jaagpaden op de kruin van de dijk kwam tot volle ontwikkeling in de 17de en 18de eeuw. Het verschil tussen een jaagpad en een trekweg ligt in de breedte van het dwarsprofiel van het begaanbare deel langs de waterweg. Langs de paden staan op sommige plaatsen nog rolpalen om een schip door een bocht of uit de monding van een haven te trekken (Haulerwijk, Stavoren).